At bruge farver i forbindelse med formidlingen af et budskab er meget udbredt. Nogle anvender også en bestemt farve som en slags "varemærke", så at man umiddelbart kommer til at tænke på det pågældende firma, når man ser den pågældende farve.

Her i Danmark er postvæsenets gule farve næsten blevet til et sådant varemærke, og i Schweiz, hvor en lignende gul farve bruges af et bestemt (post-) busselskab må den pågældende gule farve nu officielt kaldes "postgelb".

Folkene bag denne reklame har åbenbart en vis viden om farvernes psykologiske virkninger og signalkarakter, dog uden den dybere indsigt.

tilbage til menuen

Nedenstående blev bragt som del af en reklame for Hewlett-Packards nye farve-laserprinter (okt. 2002)
Vær opmærksom på, at din skærm ikke nødvendigvis gengiver farverne korrekt. Det kan være nødvendigt at justere skærmens farveindstillinger! Klik på de enkelte farver for at få vores kommentar